På Hamarhus arbejder vi ud fra Neuroaffektiv Udviklingspsykologi (NAU) og Low Arousal (LA).

NAU tilbyder en forståelsesramme for børn og unges følelsesmæssige, sociale og personlighedsmæssige udvikling. Med afsæt i NAU tilrettelægger vi indsatsen, så interventionerne modsvarer barnets eller den unges nærmeste udviklingszone. NAU er relevant for Hamarhus' målgruppe, idet vi kigger på det hele menneske og bruger deres ressourcer som grundlag for interventionerne. 

LA er en pædagogisk tilgang (også kaldet afstemt ro-givende pædagogik), der sætter fokus på forebyggelse, håndtering og læring af konflikter. LA er relevant for Hamarhus' målgruppe, idet mange af børnene og de unge på Hamarhus, bor her, fordi de forud for anbringelsen har haft et højt stressniveau. 

NAU og LA er i kombination med til at sikre, at vi arbejder ud fra en teoretisk velfunderet analyse af barnets og den unges trivsel og udviklingsmuligheder.

På Hamarhus arbejder vi med en anerkendende og nysgerrig tilgang til den enkelte. De børn og unge, som flytter ind hos os, har tidligere haft mange oplevelser af, hvad de IKKE er gode til. På Hamarhus har vi fokus på at finde barnets og den unges ressourcer og styrke dem til at håndtere de udfordringer, de i øvrigt har. Der er løbende opmærksomhed på at kravtilpasse forventninger til børnene og de unge, så de møder udfordringer i et miljø, der er afstemt deres overskud og nervesystem.

Vi fokuserer på relationen og samarbejdsalliancen imellem børnene, de unge og medarbejderne. Hamarhus' medarbejdere fungerer som rollemodeller og "karavaneførere" for børnene og de unge. Målet er at lykkes med ting og få succeser i hverdagen.

På Hamarhus udarbejder vi individuelle dagsplaner og arbejdsbeskrivelser til børnene og de unge. Dagsplanerne tilgodeser den enkeltes behov og ønsker for eget liv. På Hamarhus anvender vi visualiseringsredskaber som piktogrammer, strukturplaner og forskellige andre redskaber i det daglige arbejde. Det er væsentligt for en god udvikling, at der er struktureret vekselvirkning mellem skærmning og social træning. Fokus er at give især de unge muligheder for at agere så selvstændigt som muligt i deres kommende voksentilværelse.

De fleste børn og unge, som indskrives på Hamarhus, har sanseforstyrrelser. Når et barn eller en ung flytter ind på Hamarhus, udarbejder vi en sanseprofil og en Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse (DPU). Hamarhus får her et indblik i hvilke sanseorienterede hensyn, der skal tages til barnet eller den unge. På Hamarhus anvender vi trykregulerende massage, kugledyner, kædeveste, høreværn og døgnrytmebelysning. Derudover har vi fokus på fortyndet social kontakt til omgivelserne, som efter kort tid har positiv effekt på børnenes og de unges nervesystem.