Hamarhus har udviklet et praksisnært undervisningsforløb, der fusionerer det neuroaffektive felt med autismepædagogik.

Hamarhus er en nyåbnet afdeling for normalt begavede børn og unge med autismespektrum-forstyrrelse (ASF). Hamarhus trækker på viden fra den tidligere SBU afdeling Overgangen, hvor vi har haft mulighed for at udvikle et lovende udviklingsforløb til målgruppen. 

"Vi har som det første fokus på at stressreducere barnet eller den unge, så de kan komme i trivsel og finde vejen tilbage til at udvikle deres identitet og selvbillede, herunder lære at begå sig med de ressourcer og udfordringer, som den enkelte har".  

Når børn og unge kommer til Hamarhus har de ofte en fortid med sammenbrudte anbringelser, komplekse forhold i familielivet, måske længere perioder med skolevægring, og/eller uhensigtsmæssige adfærdsmønstre med sig, som har sat udviklingen i stå.

Hamarhus vil gøre op med nogle af myterne omkring børn og unge med autisme. Det kræver, at der skabes et solidt fællesfagligt fundament hos afdelingens medarbejdergruppe.

  • I februar afholdte Hamarhus for første gang det ny-udviklede undervisningsforløb, hvor de fusionerer den Neuro-Affektive Udviklingspsykologi (NAU) med Autismepædagogik

Undervisningsforløbet for de ansatte strækker sig over 4 dage. Fokus har været at skabe et forløb, der giver en praksisnær indføring og forankring af de faglige tilgange og metoder, som Hamarhus bygger på.

Hamarhus gør op med nogle af de typiske for-forståelser omkring ASF. Særligt det oversete følelsesliv rammes ind i undervisningen og får en form, der giver redskaber til at løfte indsatsen ind i en indre struktur hos det enkelte barn eller ung.



Undervisningstilgangen er bygget op omkring det neuroaffektive felt som ramme med fokus på både selvagens og indlæring gennem kompasserne, der er indbygget i formen.

Indlæringen bliver forankret gennem kursisternes egen krop med udpluk fra de udfordringer, som er en del af mange autisters hverdag. Fx den anderledes sensoriske bearbejdning og perception gennem detaljefokus.

Først herefter overføres den nye viden til forståelsesparadigmer fra praksisvirkeligheden og gør den nye viden nærværende og relevant.

Endelig har undervisningen også fokus på at give kursisterne en refleksiv indsigt og forståelse for, hvordan deres eget nervesystem og adfærd påvirker såvel børn og unge som samarbejdet med kolleger i måden, vi mødes på.

Medarbejderne, som har deltaget i undervisningen, udtaler:

  • at de har haft mange faglige aha-oplevelser
  • at de har fået indgående kendskab til værktøjer, de kan tage i brug med det samme
  • at de er motiverede og nysgerrige på at bære metoderne med sig ind i det højt specialiserede tilbud

Undervisningen har sammen med det daglige ledelsesfokus på at give sparring i de faglige metoder betydet, at medarbejderne har taget den ambitiøse metodekasse til sig.

Det er til nytte for de børn og unge, som er anbragt på Hamarhus, og det viser sig tydeligt i det fælles hverdagssprog, de pædagogiske indsatser og i dokumentationsarbejdet.

Hamarhus har siden de åbnede i september 2020 oplevet stor interesse for tilbuddet, og de forventer snart at have afdelingens 14 pladser besat. De faglige tilgange og metoder virker efter hensigten og har relativ hurtigt skabt synlige resultater hos de børn og unge, som bor på Hamarhus.

Som en del af behandlingsforløbet på Hamarhus har de tilknyttet en intern familiekonsulent. Familiekonsulenten møder forældrene i det svære valg, det er at anbringe sit barn på et døgntilbud. Det er med til at understøtte den røde tråd igennem den første tid af forløbet.

Til april åbner Specialområde Børn og Unge, Region Midtjylland desuden en intern skole i tilknytning til Hamarhus i Viborg, som vil være med til at skabe et helhedsorienteret tilbud.