Kontakten til familie og netværk

Hamarhus vægter forældresamarbejdet højt.

Den bedst mulige støtte til børnene og de unge forudsætter kendskab til deres særlige behov. På Hamarhus er vi derfor afhængige af al den viden og erfaring, som familien og netværket kan videregive.  

På Hamarhus inddrager vi familie og netværk i stor udstrækning. Når barnet eller den unge fraflytter Hamarhus, er det vigtigt, at der stadig er en god relation til familie og netværk, som har den gennemgående relation resten af livet.

På Hamarhus har vi ansat en familiekonsulent, der kan støtte forældrene i den svære proces at anbringe sit barn; at være forældre på afstand, men fortsat være primær omsorgsperson. Familiekonsulenten støtter og vejleder også forældrene, når barnet eller den unge skal på besøg hos forældrene i hjemmet. En fælles forståelse af den unges udfordringer skaber grobund for en god og sund relation mellem barn og forældre.

Alle forældre tilbydes at komme på besøg på Hamarhus forud for en indskrivning. Når kommunen har bekræftet en aftale om indskrivning, tilbyder vi alle forældre, som en del af basis-ydelsen, et besøg i hjemmet. Forældrene får her en fyldestgørende præsentation af Hamarhus samt de faglige tilgange og metoder, som der arbejdes med. Forældrene får også en udførlig præsentation af de første 3 måneder på Hamarhus, så de er forberedt på vores tilgang til barnet/den unge.

For at kunne matche børnenes og de unges omfattende behov for struktur og forudsigelighed  afholder vi altid yderligere et møde med forældrene på Hamarhus. Her gennemgår vi dagligdagen systematisk og detaljeret, så barnet eller den unge ikke skal bruge overflødig energi på det ved indflytningen.

Kort om personalet

En overvejende del af personalet på Hamarhus er uddannet pædagoger. Medarbejderne på Hamarhus gennemgår en særlig udviklet pilotuddannelse, der kombinerer NAU og autismepædagogik. Derudover inddrages SBUs psykologer i faglig sparring en gang månedligt. Alle medarbejdere på Hamarhus er uddannet i konflikthåndteringsmetoden Low Arousal.

På Hamarhus er der altid en vågen nattevagt, som er tilgængelig for børnene og de unge.

De fysiske rammer

Hamarhus ligger i Viborg, tæt på kollektiv by-trafik.

Vi har et åbent, imødekommende og varmt miljø, som er formet ud fra nyeste viden på autismeområdet. Der er skabt ideelle rammer ned til mindste detalje - både visuelt, auditivt og aktivitetsmæssigt.



Et af grundelementerne er muligheden for en vekselvirkning mellem socialtræning i indbydende fællesområder, fortyndet fællesskab samtidig med, at der efter behov er mulighed for at skærme sig væk til færre stimuli.

På Hamarhus har børnene og de unge hver deres eget værelse og badeværelse. Værelserne er også udført, så der er stor mulighed for til og fravalg af stimuli.

Skole og uddannelse

I det skoledistrikt, hvor Hamarhus ligger, hedder skolen Vestervang Skole. Vestervang Skole har et særligt tilbud til børn og unge med autisme og god begavelse. Hamarhus har et meget tæt samarbejde med Vestervang Skole. A-klasserne på Vestervang Skole er et kommunalt specialklassetilbud fra 0.-10. klasse drevet i henhold til folkeskoleloven. Dagligdagen sikrer den nødvendige kontinuitet med få gennemgående voksne, få miljøskift og en koordineret pædagogisk indsigt i forhold til den enkelte elev.

Vestervang Skole har særligt indrettede bygninger, som understøtter elevernes behov.

Efter endt folkeskole støtter Hamarhus de unge i deltagelse i blandt andet STU, FGU, AGU, PGU, EGU og gymnasial uddannelse.

Sundhedsforhold

På Hamarhus har vi fokus på sundhed. Vi tilbyder en varieret kost, som er tilberedt af vores køkkenassistent. På Hamarhus har vi erfaring med børn og unge med autisme, som har udviklet en spiseforstyrrelse. I de særlige situationer indgår vi et tæt samarbejde med relevante lægefaglige personer og foreninger for at støtte bedst muligt op omkring den enkelte beboer. Herunder også en sammensætning af kost, der er forsvarlig og samtidig indbydende for den unge.

Samarbejde med myndigheden

Hvert år er der to opfølgningsmøder, som bruges til en vurdering af, hvordan det går med det enkelte barn eller unge og som en opfølgning på de indsatser, der er sat i værk. Sagsbehandler og forældre er altid inviteret med, og efter behov inddrages relevante tværfaglige samarbejdspartnere, som eksempelvis skole og dagtilbud.

I samarbejdet med myndigheden/kommunen tilbyder vi:

  • Opfølgningsmøde afholdes senest 3 måneder efter indskrivning
  • Udarbejdelse af individuel plan, der fremsendes forud for afholdelse af de 2 årlige opfølgningsmøder. Ved aflastning afholdes kun et årligt opfølgningsmøde
  • Der opstilles mål jf. SEL § 140 og sættes delmål for den enkelte, som løbende evalueres af det pædagogiske personale med udgangspunkt i dagligdagen og metoderne ICS og VUM
  • Tæt samarbejde med den enkelte myndigheds-sagsbehandler, PPR og med UU-vejlederen
  • Resultatdokumentation i form af ICF scoringer ved opstart og opfølgning

Eksterne konsulenter

Børn og unge på Hamarhus kan i perioder have behov for at blive tilknyttet eksterne konsulenter eller vores egne interne psykologer. Der er også mulighed for, at en seksual-vejleder tilknyttes.